Rozenkransschool vindt Elektrik Fantastik
De Rozenkransschool in Wilrijk liet de leerlingen uit haar tweede graad kennis maken met de wondere wereld van elektriciteit. Want hoe je het ook draait of keert, we zullen allemaal elektriciteit blijven gebruiken. Dankzij de workshop Elektrik is Fantastik leren de kinderen slimme keuzes maken.
Twee lesuren lang neemt Olivier deze ochtend de kinderen van juf Kathleen mee op ontdekkingstocht langs de wondere wereld van elektriciteit. Met de nieuwe workshop reist hij langs scholen om kinderen meer inzicht te geven in elektriciteitsgebruik en -productie. Zo leren ze zelf wat de grote verbruikers zijn en kunnen ze nadenken over hernieuwbare energie of waarop zij kunnen besparen.
Boek deze workshop
De lesgever komt bij jou op school langs met al het educatieve materiaal.
Ik boek deze workshopWorkshop in je eigen klas
Olivier: “De workshop ‘Elektrik is fantastik’ geven we pas sinds januari in de scholen. Maar ik merk dat de workshop populair is. De leerstof past perfect in de eindtermen, zo’n workshop is niet duur voor de school, ze moeten zich niet verplaatsen en de kinderen doen toffe opdrachten. Wat wil je als leerkracht nog meer? Ik denk ook dat het een goede aanvulling is op de andere workshops uit het aanbod van Antwerpen voor Klimaat.”
Lees verder onder de afbeeldingen.
De klas van juf Kathleen neemt enthousiast deel aan de opdrachten van Olivier. In het eerste spel moet iedereen een elektrisch toestel opsommen dat ze thuis gebruiken. Met twintig leerlingen worden er bijna 40 verschillende toestellen opgesomd.
Verbazing troef bij alle kinderen als na een quiz blijkt dat elektriciteit veel duurder is dan gas, terwijl we net veel vaker elektrische toestellen moeten gaan gebruiken in de toekomst.
Juf Kathleen is zeer blij met de externe begeleider: “De kinderen lijken zeer geïnteresseerd. Dankzij Olivier heb ik nu ook iemand in de klas met kennis van zaken. Het geeft mij even de tijd om wat leuke foto’s te maken van de kinderen en die met hun ouders te delen in de Gimme-app. Zo blijven we met hen in contact en kunnen we ook over de workshop in gesprek gaan. De kinderen maakten bijvoorbeeld zelf een elektromotor, een tastbare herinnering waarmee ze met hun ouders samen kunnen nadenken over energie besparen.”
Lees verder onder de afbeeldingen.
Ken jij de grootverbruikers?
Door tijdens een volgende oefening de verschillende toestellen in een huis te rangschikken van groot naar klein verbruik, krijgen de leerlingen een beter inzicht om snel energie te besparen. Zo weten ze nu dat 10 uur strijken meer verbruikt dan met hun elektrische wagen naar de zee rijden. Maar ook dat ze meer energie kunnen besparen door al het sluimerverbruik te vermijden dan door minder tv te kijken.
Juf Kathleen: “Ik merk dat ze snel inzicht krijgen in hoe elektriciteit gemaakt wordt en welke de klimaatvriendelijke manieren zijn om dat te doen. Ook hoe ze kunnen besparen hebben ze vlug door. We letten er in de klas ook al wel op. Zo is er altijd iemand verantwoordelijk om het licht tijdens de speeltijd en in de avond uit te doen. Voor onze laptopkast zouden we wel een stekkerdoos met schakelaar kunnen kopen. Die hoeven immers niet heel de nacht op te laden zoals Olivier ons vertelde.”
Tijdens het laatste half uur komt directeur Guy ook even kijken. Hij is blij verrast met zijn creatieve leerlingen die leren hoe magneten werken en hoe die onderdeel uitmaken van een elektromotor. Met wat handigheid slagen de kinderen er bovendien in om zelf een elektromotor in elkaar te knutselen met behulp van een koperdraad, magneetstaafje, ijzeren plaatje en een batterij.
Klimaat en milieu zitten in het DNA van de Rozenkransschool
Directeur Guy: “De aanleg van onze klimaatrobuuste speelplaats is een grote trigger geweest om nog meer met de kinderen en ouders rond klimaat en milieu te doen. Binnenkort is er een oudermoment waarop de ouders kunnen kijken naar een modeshow met gerecycleerd afval. Op die dag willen we ook dingen tonen over de school die de ouders niet direct zien. Met een luchtfoto van de school, kan ik hen de zonnepanelen op het dak tonen. Of we vertellen hen over de waterdoorlatende klinkers die rond de nieuwe sporthal liggen. En op de foto kan ik ook tekenen hoe het regenwater van de verschillende daken naar een centrale regenwaterput loopt. Die gebruiken we voor onze toiletten, want het is toch te gek dat we die met drinkwater zouden doorspoelen.”
Lees verder onder de afbeeldingen
Samen plannen voor de toekomst
Samen met de leerkrachten, de directie en de kinderen wordt de Rozenkransschool stap voor stap een klimaatbewustere en klimaatrobuustere school. Ze mogen dan ook terecht trots zijn op hun twee sterren die ze al haalden op hun schoolpoortbord. En de leerlingen van juf Kathleen? Die hebben vandaag veel bijgeleerd en maakten concrete plannen om minder energie te gebruiken.
Warre: “Ik denk dat ik minder elektriciteit met gas moet maken en meer met zon en wind. Ik ga mijn ouders vragen of we ook zonnepanelen kunnen leggen.”
Isra: “Ik vond het knutselen met de magneten wel het leukste. Thuis doe ik steeds alle lichten uit en gebruik ik een douchetimer om niet te lang te douchen. Ik ga ook vaker een boek lezen, want dan gebruik je geen elektriciteit.”
Thelma: “Ik vond het interessant om te leren dat zon en wind veel goedkoper voor elektriciteit kunnen zorgen. Maar ook als ik thuis het licht uitdoe, kan ik nog steeds helpen om energie te besparen.”
Daan: “De motor maken was wel het tofste, dat lijkt op Technopolis in onze klas. Misschien ga ik nu sparen voor een go-cart in plaats van voor een hoverboard. Je moet dan wel zelf trappen, maar gebruikt geen elektriciteit.”
Iets fout of onduidelijk in dit artikel