Groenhout vergroent op elke mogelijke vierkante meter

In 2020 startte Groenhout als één van de eerste scholen met een klimaattraject van stad Antwerpen. In ruil voor hun inspanningen om de schoolomgeving te vergroenen, kreeg de school coaching en een subsidie van 10.000 euro. Na drie jaar maken we de balans op.

  • Scholen, Bewoners
  • -

Na drie jaar komt er een einde aan het klimaattraject van Groenhout. Wij zijn benieuwd naar hoe het verlopen is en waar de school nu staat. Leerkrachten Bart, Ans en Ilse en leerlingen Kira, Jules, Egon en Mirte staan ons graag te woord. Dankzij hun enthousiasme voelen we al snel dat het resultaat niet enkel gegroeid is op de speelplaats en de gevels van de school, maar ook in de hoofden van de leerlingen en leerkrachten.

Op de oude speelplaats van Groenhout stond een majestueuze kastanjeboom. De verhuis van hun campus naar de Bouwmeestersstraat maakte duidelijk dat iedereen het groen miste.

Nochtans voorzag de school een grote regenwaterput en waterdoorlatende tegels op de nieuwe speelplaats. Op zich al een knappe klimaatrobuuste prestatie. Alleen het groen ontbrak nog.

Leerkracht Bart Verhagen ontpopte zich als de trekker van het vergroeningstraject in Groenhout. Hij koos voor een klimaattraject voor EcoScholen en diende ook een dossier in bij de Burgerbegroting van district Antwerpen. Dankzij de hulp van coach Veerle Moons van MOS Antwerpen, collega's en enthousiaste leerlingen kregen de plannen stilaan vorm. En zo slaagde Groenhout erin om zeer creatief om te gaan met de beperkte ruimte. Ook de ouders en buren genieten nu mee van weelderig gevelgroen.

(lees verder onder de afbeeldingen)

Overal groen

Bart: “Onze school heeft weinig buitenruimte. Maar dankzij veel creativiteit en goesting konden we alle mogelijke vierkante meters vergroenen. Je vindt nu bakken met planten op onze speelplaats en weelderige klimplanten aan de gevels. Maar ook schaduwplanten in de keldergaten en binnenkort hopelijk groenslingers over het dakterras. Ook in de klassen genieten de leerlingen van groen dankzij potten op de vensterbanken en grote kamerplanten.”

Sommige plannen moeten nog verder groeien.

Bart: “Onze vergroeningsplannen, die stoppen nooit! We wilden van bij de start graag terug een boom, maar dat lukt niet zo gemakkelijk vanwege de regenwaterputten. We onderzoeken nu of we een boom in een bak kunnen zetten.”   

Over het dakterras komen binnenkort groenslingers, die zullen zorgen voor broodnodige schaduw.

De school werkt ook waar mogelijk met recuperatiemateriaal.

Ans: “Met de uitgebroken dals van de geveltuinen en met gerecupereerd steigerhout bouwden we op de speelplaats plantenbakken. Binnenkort komen hier zitplanken van gekapte esdoorns uit de andere vestiging. We konden ook terecht bij de groendienst van stad Antwerpen voor boomstammen.”

(lees verder onder de afbeeldingen)

Klimaatleerlingen

De leerlingen van Groenhout zijn erg begaan met het klimaat. Ze voelen zich dan ook heel betrokken bij het klimaattraject. Binnen modules kunnen leerlingen met de thema’s klimaat en natuur aan de slag. Zo kijken leerlingen van het tweede middelbaar in de module 'Onze Natuur' naar films en documentaires, om daarna zelf na te denken wat ze kunnen doen en dat ook echt uit te voeren. Momenteel bouwen ze vogelhuisjes om op te hangen in de schoolomgeving.

In het vierde middelbaar voerden de leerlingen verschillende wetenschappelijke onderzoeken uit.

Leerling Egon: “We onderzochten het effect van wormen op de bodem. In dit onderzoek bestudeerden we het verschil tussen regenwormen en tijgerwormen. We moesten onderzoeken welke wormen de meeste impact hadden op de plantengroei en de beluchting van de grond (spoiler: het is de tijgerworm). Hierbij leerden we ook zelf composteren. Die compost gebruiken we in de moestuinbakken op de speelplaats.”

Ook tijdens de middagpauze mogen leerlingen vrij tuinieren in de moestuinbakken. “Dat is leuk, want dan hoef je je nooit te vervelen,” zegt Jules. Ze genieten ondertussen van de groene gezelligheid. En ze smullen van de opbrengst, zoals aardbeien of lekkere pompoensoep van zelf geteelde pompoenen.

Hebben ze nog een tip voor andere scholen?

Leerling Kira: “Maak er tijd voor en betrek zeker iedereen: leerlingen, leerkrachten, ouders, buurt. Zo zorg je ervoor dat het vlammetje blijft branden."

“Het is ook interessant om het project educatief te verankeren in de biologielessen. Dat is een win-win,” vult leerkacht Ilse aan.

(lees verder onder de afbeeldingen)

Sfeervolle klusdagen

Niet alleen in de lessen, maar ook in de weekends wordt er gewerkt aan vergroening. Regelmatig vinden er klusdagen plaats voor onderhoud en het uitvoeren van nieuwe plannen. Dan gaan leerkrachten, leerlingen en ouders samen aan de slag. Dat is een gezellige bedoening waar veel volk op afkomt. Ook de ouders doen enthousiast mee. En wat ook heel belangrijk is: "er is altijd taart".

Bij Groenhout zijn ze het nog lang niet beu om rond klimaat te werken. Daarom willen ze na het slot van hun klimaatrobuust traject graag overstappen naar een klimaatbewust traject. Dan krijgen ze opnieuw drie jaar ondersteuning van de stad om hier verder aan te werken.

Zelf aan de slag

Wil jij ook met milieu en klimaat aan de slag op je school? Vraag dan snel een startadvies voor EcoScholen aan en ontdek hoe de stad je kan ondersteunen met je plannen of dromen.

Werken rond milieu en klimaat op school

Lees meer

Iets fout of onduidelijk in dit artikel

Laat het ons weten