home

Zo onderteken je het contract voor je energielening digitaal

Je wenst een energielening af te sluiten en wil dit zelfs volledig digitaal doen? Prachtig! Zo spaar je samen met ons een heleboel papier uit. In het onderstaande artikel lees je hoe het in z’n werk gaat.

  • Bewoners

Wat heb ik nodig om een document digitaal te kunnen ondertekenen?

Elke ondertekenaar heeft de volgende zaken nodig:

  • zijn of haar identiteitskaart
  • de pin-code van die identiteitskaart

Volgende zaken heb je nog nodig:

  • een identiteitskaartlezer, dat kan een apart toestel zijn, maar in sommige laptops of toetsenborden is dit al voorzien.
  • een computer en internetverbinding
  • een e-mail adres (indien je met meerdere personen het document ondertekent, volstaat 1 e-mailadres)

Hoe onderteken ik een document?

Een medewerker van het Energiehuis Antwerpen zal je een bericht doorsturen waarmee je van start gaat. Deze e-mail komt van handteken_je_document@stad.antwerpen.be.

Klik op de link in de mail die je ontvangt. De link is slechts één keer te gebruiken. Moest er iets misgaan, dan kan je wel een nieuwe link aanvragen, die opnieuw slechts één keer bruikbaar is. De e-mail die je krijgt ziet er zo uit:

Klik op de link in de e-mail

Via de link kom je in het document dat ondertekend moet worden. Je kan daar met de knoppen in de linkerkolom:

  • het document downloaden om het vlotter na te lezen. Je kan het opgeslagen document niet ondertekenen, dit lukt enkel in de online versie.
  • scrollen tussen de verschillende bladzijden van je document.
  • weigeren het document te tekenen. Hiervoor moet je een reden opgeven.
  • het document ondertekenen.

Wil je het document ondertekenen, verbind dan je kaartlezer met de computer, steek je identiteitskaart in je kaartlezer en scroll naar beneden. Duid vervolgens aan dat je het document gelezen hebt in het vakje en klik op de groene knop ‘ondertekenen starten’.

Beveilig je verbinding met je pin-code

Connective eSignatures maakt via je kaartlezer contact met jouw e-ID (identiteitskaart) en vraagt om de pincode van je identiteitskaart in te voeren. Deze handeling zal je voor elk ondertekeningsveld moeten herhalen. Dit scherm krijg je te zien, telkens je ergens een digitale handtekening moet plaatsen:

Waar moet ik allemaal tekenen?

Geen nood, het programma begeleidt je automatisch en stap voor stap naar elk ondertekenveld. Alle informatie die nodig is, is al ingevuld. Je hoeft enkel de velden te ondertekenen. Bij sommige velden zal je wel nog plaats en datum of 'gelezen en goedegekeurd' moeten typen.

Je kan deze velden tegenkomen:

Veld 1: Verklaring toestemming loonsafstand.



Veld 2: De ondertekening van het contract.

Hier komt een juridische verklaring bij, waarbij je nog de plaats en de datum dient aan te vullen.

Veld 3: Ondertekening document loonsafstand.

Hier zal je ook de vermelding “Gelezen en goedgekeurd” moeten invullen.

Op de tweede pagina kan je tekenen:

Veld 4: Ondertekening aanvraagformulier.

Dit zal je enkel gevraagd worden als je de aanvraag nog niet had ondertekend bij het indienen van je dossier.


Op de laatste pagina kan je tekenen:

Veld 5: Ondertekening domiciliëringmandaat.

Ondertekenen gebeurt onderaan die pagina:

Indien je alle velden hebt ondertekend, krijg je de melding dat je document ondertekend is. Je kan nu afsluiten door op de groene knop ‘beëindigen’ te klikken.

Hoe kan ik mijn document opslaan?

Van zodra het contract door alle partijen werd ondertekend krijg je hiervan bevestiging per e-mail.

In die mail staat ook weer een link die je leidt naar het ondertekende contract. Via die weg kan je het contract downloaden en een exemplaar opslaan.

Kan ik hulp krijgen?

Indien er iets niet duidelijk is of je wenst hulp bij het digitaal ondertekenen van je contract, mag je steeds een medewerker contacteren.

Je contacteert ons best via energiebesparingsfonds@antwerpen.be of via telefoon 03 217 08 11 (van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 12 uur).

Het begeleiden van het ondertekenen is mogelijk via de telefoon of eventueel via een videochat na het maken van een afspraak.

Indien het niet lukt voor je om het contract digitaal te ondertekenen is een fysieke ondertekening ook nog steeds mogelijk.

Renteloze energielening

Bewoners, Scholen,

Lees meer

Iets fout of onduidelijk in dit artikel

Laat het ons weten