home

COSH! wil van Antwerpen een duurzame modestad maken

COSH! kreeg voor de verdere uitbouw van het platform voor duurzame mode een toelage via het Klimaatfonds.

  • Ondernemers, Bewoners

Niki de Schryver, oprichtster van COSH!, breidde haar platform voor duurzame mode uit naar Antwerpen. En dat smaakt al meteen naar meer. “Dankzij de samenwerking met de stad namen we een vliegende start met impact. En nu zijn we helemaal klaar om meteen een vitesse hoger te schakelen”, vertelt een enthousiaste Niki.

Mode en duurzaamheid zijn een ingewikkeld huwelijk

Niki studeerde Mode Technologie en werkte jaren voor de Antwerpse modeontwerper Bruno Pieters. Daar werkte ze achter de schermen mee aan het business model van Honest By, ‘s werelds eerste 100 procent transparante modelabel. Die mode-ervaring voegde ze samen met de e-commerce en online marketingkennis die ze in Engeland opdeed. En zo ontstond COSH!, een online platform dat consumenten helpt om duurzame modekeuzes te maken en de winkeliers helpt om correct en genuanceerd over hun duurzame keuzes te communiceren.

Niki: “Ik woonde in 2017 een hackaton van Hack Belgium bij met als thema ‘Hoe kunnen we de mode-industrie verduurzamen?’. Daar kwamen heel wat ideeën naar boven, maar dankzij mijn ervaring wist ik welke ideeën werkelijk haalbaar waren en welke ideeën al bestonden. Maf genoeg kon ik ongeveer elk idee in één van die twee categorieën onderbrengen. Toen werd me plots heel duidelijk hoeveel mensen reeds met interesse werken rond duurzaamheid, maar hoe weinig ze daadwerkelijk duurzame keuzes maakten bij mode-aankopen en bovendien de duurzame alternatieven niet kenden."

COSH! maakt duurzaam shoppen makkelijk

Niki: “De modesector is nog steeds een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Maar als consument weet je eigenlijk niet wat de ethische of ecologische voetfadruk is van wat je koopt. Er zijn intussen verschillende winkeliers die met duurzame boodschappen zwaaien, maar niet op een heldere of consistente manier. Iedereen hanteert andere maatstaven en je ziet als consument door de bomen het bos niet meer. En daarom is er COSH!, COnsious SHopping made easy.”

Wanneer je naar het platform surft, kan je als consument aangeven waar je naar op zoek bent. Het platform vertelt je dan waar je dat gewenste product kan kopen. Je kiest of je de winkel op een kaart te zien krijgt en deze plek aan je shoppingroute toevoegt. Of je klikt meteen door naar de webshop. Wie wil bijleren, kan ook doorklikken naar een pagina waarop COSH! je glashelder uitlegt welke initiatieven die winkel en het merk van je product nemen om duurzaam en/of ethisch en/of ecologisch te zijn.

Niki: “We hebben intussen een gigantische lijst winkels die allemaal uitgebreid gescreend werden. En omdat elke winkel tot vijf merken mag opgeven om aan een screening te onderwerpen, beschikken we stilaan over een nogal volledig overzicht van het duurzame kledingaanbod in België. Wanneer steeds meer mensen bewust gaan winkelen op basis van ons betrouwbaar onderzoek, dragen we allemaal samen bij aan hetzelfde doel: de modesector verduurzamen.

Duurzaam shoppen in Antwerpen

Niki: “Met de projectsubsidie van de stad Antwerpen ging COSH! de uitdaging aan om dé modestad mee te helpen verduurzamen.  We gaan daarvoor letterlijk de winkelstraten op om duurzame kledingzaken in Antwerpen mee te nemen in ons communicatieverhaal en hun merken te onderwerpen aan een screening. Zo krijgen ze een helder idee van hoe duurzaam hun werking al is en waar de verbeter – en groeimogelijkheden liggen. En we helpen hen om hun verhaal te vertellen aan de consument.

Een vliegende start die naar meer smaakt

Niki: “De samenwerking met de stad Antwerpen gaf ons die duw in de rug die nodig was om COSH!! ook te lanceren in dé modestad. De projectsubsidie vie het Klimaatfonds (voorheen Projectenfonds) maakte een persmoment mogelijk met heel wat grote Antwerpse influencers die we anders nooit hadden kunnen strikken. Met een lanceringsevent in het vooruitzicht kregen we heel wat winkeliers sneller mee in ons verhaal, want ze voelden bijna onmiddellijk de impact.

“Maar na dit eerste traject voel ik wel dat we moeten evolueren naar een nieuw, efficiënter en groter  samenwerkingsmodel met steden en gemeenten waarbij we alle modezaken in een keer mee in het verhaal nemen.  Individueel elke retailer aanspreken en overtuigen is soms  te arbeidsintensief en niet haalbaar binnen de subsidiemogelijkheden. We weten exact waar de duurzame winkels zitten, laat ons samen met de stad een vitesse sneller schakelen en hen meteen allemaal opnemen op COSH!, dat is efficiënter en zal meer economische en ecologische impact hebben" , besluit de ambitieuze Niki. 

Meer informatie

Meer over het Klimaatfonds

Meer over COSH!

Iets fout of onduidelijk in dit artikel

Laat het ons weten